قهوه و تجهیزات

آموزش جامع عیب یابی اسپرسو ساز و راه اندازی بعد از خرید!

کرمای مناسب دستگاه اسپرسو ساز
کرمای مناسب دستگاه اسپرسو ساز

عیب یابی اسپرسو ساز و حل مشکلات رایج دستگاه در هنگام راه اندازی، از جمله سوالات اکثریت افرادی میباشد که تابه حال تجربه استفاده از این محصولات را نداشته‌اند. در واقع بروز یکسری چالش‌ها و ارورها در هنگام راه اندازی اسپرسو ساز خانگی، امری دور از انتظار نبوده اما رفع هر مشکل و آگاهی نسبت به عملکرد قهوه ساز، از جمله موارد بسیار مهمی بوده که هر فرد استفاده کننده از دستگاه باید نسبت به آن اطلاع داشته باشد.

عدم آشنایی به نحوه راه اندازی قهوه ساز خانگی، ممکن است آثار جبران ناپذیری در کیفیت دستگاه شما برجای بگذارد یا حتی در مواردی باعث خرابی پمپ آن شود. فرقی هم میان بهترین دستگاه اسپرسو ساز با یک مدل معمولی نبوده و درصورت استفاده نامناسب، با چالش‌هایی روبرو خواهد شد. در این مقاله شمارا با نحوه راه اندازی صفر تا صد اسپرسوساز آشنا خواهیم کرد. همچنین به سوالات رایج و پرتکرار مخاطبین در زمینه مشکلات و عیب یابی آن، پاسخ کامل خواهیم داد.

سوالات پرتکرار برای عیب یابی اسپرسو ساز

ممکن است پس از خرید و راه اندازی دستگاه، با مواردی نظیر کار نکردن صحیح یا عصاره‌گیری نامطلوب مواجه شوید و گمان کنید دستگاه بی کیفیت یا خرابی را خریداری کرده‌اید. البته ناگفته نماند اسپرسو سازی که از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نیست، همواره شمارا با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد. اما بحث ما حول محور دستگاه‌های باکیفیتی بوده که به دلیل استفاده نادرست، اسپرسوی خوبی نمی‌دهند.

 

چرا اسپرسو ساز کار نمیکنه؟

دلایل متعددی برای کار نکردن دستگاه وجود دارد، اما شایع ترین آنها در هنگام راه اندازی میباشد. دستگاه قهوه ساز خانگی در هنگام شروع کار(اولین بار) نیاز به هواگیری دارد. لوله و پمپ های مکش آب و تولید بخار این محصولات، به دلیل عدم استفاده در مدت زمان طولانی، نیاز به خروج هوا و مهیا شدن مسیر برای عبور و جوشاندن آب دارند. در ادامه با راه حل کلیدی این مسئله با ما همراه باشید.

عصاره گیری و عیب یابی دقیق اسپرسو ساز

راه حل+آموزش راه اندازی

در هنگام راه اندازی و عیب یابی اسپرسو ساز، ابتدا درپوش مخزن آب(معمولا یک تکه واشر قرمز در زیر مخزن)را جدا کنید. پس از آن مخزن را تا بیش از نصف پر کرده و دستگاه را روشن کنید. حال هنگام هواگیری دستگاه فرا رسیده است؛ در این هنگام کلید سرو اسپرسو را فشار داده و منتظر بمانید. معمولا بین 5 الی 10 دقیقه منتظر بمانید و چند بار دستگاه را متوقف کنید و دوباره دکمه سرو را فشار دهید. توجه داشته باشید که در طول این زمان، ممکن است هیچ آبی از قسمت هدگروپ، خارج نشود؛پس نگران نباشید.

 

چرا از قهوه ساز آب نمیاد؟

یکی دیگر از سوالات پر تکرار این است که چرا از اسپرسو ساز آب نمیاد و تنها بخار خشک از آن خارج میشود. دلایل مربوط به عیب یابی اسپرسو ساز در زمینه عدم خروج آب میتواند مواردی همچون وجود درپوش در مخزن یا کم بودن آب باشد.

همانطور که گفتیم پیش از هر کاری، درپوش پلاستیکی مخزن را جدا کرده تا پمپ قهوه ساز بتواند فرایند مکش را آغاز کند. توجه داشته باشید که چانچه آب درون مخزن کمتر از نصف باشد، ممکن است به مرور باعث افت کیفیت اسپرسوساز شده و در مکش و عصاره گیری تاثیراتی داشته باشد.

 

عیب یابی اسپرسو ساز | چرا خامه نمی دهد؟

پرتکرارترین و مهم ترین سوال در هنگام استفاده از دستگاه، این است که چرا اسپرسو ساز کف نمیدهد؟

پاسخ به این سوال آنچنان پیچیده نیست، اما نیازمند آموزش هایی در زمینه سرو صحیح اسپرسو میباشد. در واقع مسائلی همچون تمپ صحیح و استاندارد، نوع پرتافیلتر، کیفیت و نژاد قهوه و همچنین درجه آسیاب قهوه، از مهم ترین علل های عدم ایجاد کرمای در قسمت بالای قهوه ما میباشد.

راه حل

همانطور که گفتیم فاکتورهای مهم برای رسیدن به اسپرسو با عصاره گیری خوب و دلچسب، شامل موارد ذکر شده بالا میباشد. از این رو سعی کنید درجه آسیاب قهوه بر روی 4-5 باشد و همچنین قهوه ای که تهیه میکنید قابلیت فوم گرفتن را داشته باشد.

از طرفی برای تسلط به مسائلی همچون تمپ کردن صحیح، نحوه عصاره‌گیری و بکارگیری ترفندهایی برای خامه گرفتن بهتر، پیشنهاد می‌کنیم بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

طرز تهیه اسپرسو با خامه، در منزل

پودر قهوه در پرتافیلتر اسپرسو ساز

 

عیب یابی اسپرسو ساز وقتی قهوه سرد میدهد

نوشیدن اسپرسو گرم و دلچسب، هدف و نتیجه هر فرد پس از تهیه اسپرسو ساز خانگی است. عیب یابی اسپرسو ساز در زمینه سرد بودن اسپرسو سرو شده یکی دیگر از چالش های پرتکرار افراد در هنگام استفاده میباشد.

راه حل

برای اینکه یک قهوه دلچسب و داغ را سرو کنید و از طعم و عطر بینظیر آن لذت ببرید؛ پیش از قرار دادن دسته و پرتافیلتر در جایگاه خروجی دستگاه، یک بار دکمه سرو را فشار دهید. هنگامی که دکمه را فشار دهید، آب و بخار از قسمت خروجی بیرون میریزد، این کار باعث آماده شدن و داغ شدن لوله های خروجی خواهد شد. پس از آن پرتافیلتر را در جایگاه خود قرار داده و پس از گذشت چند ثانیه، سرو اصلی را صورت دهید.

 

علت داغ شدن اسپرسو ساز

باید به این نکته توجه داشته باشید که هر دستگاه بسته به توان، قادر است تعداد محدودی شات را در طول روز سرو کند. چنانچه استفاده شما در یک بازه زمانی از دستگاه خانگی بیشتر از حد معمول باشد؛عقربه فشار دستگاه بالا رفته و اجزای آن داغ خواهد شد. در این مواقع سعی کنید چند دقیقه از دستگاه استفاده نکنید تا دما و فشار آن، به میزان عادی برگردد.

تمپ کردن و عیب یابی اسپرسو ساز

 

آموزش راه اندازی اسپرسوساز خانگی | صفر تا صد

کار با دستگاه اسپرسو ساز را بطور خلاصه و کاربردی در قسمت های مختلف این مقاله توضیح دادیم. حال یک آموزش مختصر و مفید را به شما ارائه میدهیم تا در هنگام راه اندازی، استفاده و عیب یابی اسپرسو ساز، به بهترین شکل ممکن عمل کنید.

  1. ابتدا درپوش پلاستیک قرمز رنگ مخزن را جدا کنید.
  2. مخزن آب را کامل یا بیشتر از نصف از آب تسویه پر کنید.(به هیچ عنوان از شیر یا مواد افزودنی و آب معدنی استفاده نکنید.)
  3. دکمه سرو را فشار داده تا هواگیری بطور کامل صورت گیرد.
  4. قهوه پودر شده را درون پرتافیلتر قرار داده و بطور صحیح تمپ کنید.
  5. به آرامی و بطور کامل در قسمت هدگروپ قرار دهید.
  6. دکمه سرو را فشار دهید تا فرایند عصاره گیری آغاز شود.
  7. درصورت تمایل به استفاده از نازل بخار و تولید کف شیر، ابتدا دکمه بخصوص را فشار داده و منتظر بمانید تا دکمه آماده به کار آن روشن شود.
  8. بلافاصله پس از اتمام فرایند عصاره گیری، پرتافیلتر را از دستگاه خارج کرده و آن را کاملا تمیز کنید.
  9. یک بار دیگر دکمه سرو را فشار دهید تا دانه های ریز قهوه از هدگروپ جدا شود.پ

 

عیب یابی اسپرسو ساز برای ارور e2

این ارور یا خطا معمولا در دستگاه اسپرسو ساز مباشی رخ داده که در میان سری‌های نیمه صنعتی بیشتر دیده می‌شود. دلیل داغ شدن اسپرسو ساز در ابتدای شروع و راه اندازی آن است. در صورتی که با این ارور بر نمایشگر دستگاه مواجه شدید، دستگاه را از برق بیرون بکشید و بگذارید چند دقیقه قهوه ساز خنک شود و به دمای متعادل‌تر برسد. در هنگام راه اندازی سری‌های نیمه صنعتی، به دلیل اعمال فشار زیاد برای هواگیری، ممکن است دمای دستگاه بالا برود که موجب این خطا خواهد شد.

پس از آنکه دستگاه کمی خنک‌تر شد، دوباره امتحان کنید به احتمال زیاد ارور E2 برطرف شده و حال باید ادامه هواگیری را از سر بگیرید.

 

جمع بندی

بطورکلی لازم است پیش از استفاده از دستگاه اسپرسوساز، نکات کافی و لازم را در زمینه عیب یابی و رفع مشکلات آن بدانید. عدم آگاهی در این زمینه ممکن است آثار برگشت ناپذیری در کیفیت و عملکرد دستگاه قهوه ساز رقم بزند.

چنانچه سوالی در زمینه استفاده از دستگاه و عیب یابی اسپرسو ساز خانگی و نیمه صنعتی دارید، در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید، بدون شک در اسرع وقت پاسخ شما را میدهیم.

مطالب مشابه و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *