قهوه و تجهیزات

آشنایی با دستگاه اسپرسو ساز خانگی | آموزش صفر تا صد استفاده!

معرفی بهترین اسپرسو ساز خانگی

دستگاه اسپرسو ساز خانگی امروزه از اساسی ترین کالاهای موردنیاز برای منازل،محل کار،کافی شاپ ها و رستوران ها تبدیل شده است. دلیل آن هم محبوبیت بسیار بالای نوشیدنی خوش عطر و طعم اسپرسو میباشد. این دستگاه ها عمدتا به یک شیوه کار خود را صورت میدهند؛اما تفاوت بارز آنها در کیفیت عصاره گیری و همچنین نوع لوله کشی و کیفیت متریال بکاررفته در ساخت دستگاه است.

در ادامه قصد داریم شمارا با مشخصه ها و امکاناتی از انواع اسپرسوساز خانگی آشنا کنیم که قبل از خرید حتما باید نسبت به آنها اطلاع داشته باشید. همچنین اگر خودتان از این دستگاه استفاده میکنید،میتوانید شیوه استفاده استاندارد را در این مقاله بیاموزید.

شناخت کلی اسپرسو ساز خانگی | صفر تا صد!

دستگاه اسپرسو ساز خانگی

در ادامه قصد داریم شناخت کلی در رابطه با اسپرسو ساز خانگی را با یک آموزش کوتاه از فرایند کار با دستگاه، آموزش دهیم.

توان دستگاه

سرو یک اسپرسو خوش عطر و طعم با عصاره گیری مطلوب،نیازمند دستگاهی با موتور توانا و قدرتمند است. توان موتور مهم ترین و اصلی ترین مشخصه برای انتخاب اسپرسو ساز مطلوب شما به شمار می آید. میدانیم که توان تاثیر مستقیم در عملکرد دستگاه دارد؛از این رو هر چه توان دستگاه اسپر سو بالاتر باشد،موتور کشش بهتری برای عصاره گیری از پودر قهوه را دارد،در نتیجه کیفیت نوشیدنی شما بهتر میشود. توان مورد نیاز برای یک دستگاه خانگی بازه 1100W تا 1500W بوده که روزانه تا 10-20 فنجان را به راحتی برای شما سرو خواهد کرد.

فشار بخار

بهترین اسپرسو ساز خانگی برای سرو قهوه با دمای مناسب،باید دارای فشار بخار خروجی مناسبی بوده تا قهوه ای داغ و در عین حال خوش بافت را به شما تحویل دهد. تولید بخار از درگاه خروجی اسپرسو و همچنین نازل بخار کناری در هر دستگاهی مشاهده میشود،که لازمه آن است. فشار بخار دستگاه های اسپرسو خانگی بین 15 تا 20 Bar میباشد.

نازل بخار اسپرسو ساز چیست؟

نازل بخار همان دسته متحرک استیل کناری دستگاه است که محل خروج بخار آب با فشار بالا است. سوراخ هایی ریز در سری نازل باز وجود دارد که بخار آب را با فشار بالا پرتاب میکند. نازل بخار عمدتا برای تولید کف شیر و در نهایت تهیه کاپوچینو بصورت دستی کاربرد دارد.

نازل بخار اسپرسو ساز خانگی

نازل بخار

بویلر و پمپ قوی

آیا برای تشخیص یک اسپرسو ساز خانگی خوب از بد،تنها خواندن مشخصاتی همچون توان،فشار بخار و…کافیست؟ خیر

اسپرسو ساز خانگی خوب دارای پمپ و بویلر قوی برای هدایت کردن آب و بخار به سمت درگاه های خروجی میباشد. برای مطمئن شدن از کیفیت پمپ و بویلر سعی داشته باشید دستگاه خود را از برندی شناخته شده و رضایت بخش انتخاب کنید.

پرتافیلتر اسپرسو ساز

بخش مهم دیگر در این دستگاه،پرتافیلتر است. در واقع پرتافیلتر همان قسمت گردی بوده که بوسیله دسته به درگاه خروجی متصل میشود. پرتافیلتر ها به سه نوع تحت فشار،فشار استاندارد و نیکد تقسیم شده که اکثر مدلهای خانگی دارای پرتافیلتر تحت فشار میباشند. کیفیت و نوع طراحی پرتافیلتر از آن جهت حائز اهمیت میباشد،که پودر قهوه در بستک آن قرار گرفته و وظیفه عصاره گیری را بر عهده دارد.

پرتافیلتر دستگاه اسپرسوساز

پرتافیلتر فشار استاندارد

پرتافیتلر فشار استاندارد،بهترین نوع پرتافیلتر در میان این سه مدل میباشد؛این نوع پرتافیلتر در مدلهای اسپرسو ساز نیمه صنعتی خانگی مشاهده میشود که به مراتب عصاره گیری مطلوب تری دارند.

شات سینگل و دبل

اگر کمی با اسپرسو آشنا باشید،میدانید که سرو آن به دو میزان سینگل شات و دبل شات صورت میگیرد. هر دستگاه اسپرسو ساز خانگی دارای دو بسکت با سایز مختلف بوده که یکی از آنها مقدار پودر قهوه بیشتری در آن جای میگیرد؛در نتیجه کافئین و میزان اسپرسو این شات بیشتر بوده و به دبل شات شناخته میشود.

تمپر و پیچر

پس از قرار دادن و ریختن پودر قهوه در قسمت بسکت پرتافیلتر،مهم ترین کار تمپ کردن قهوه است. تمپ کردن باعث از بین رفتن فضای خالی بین دانه های قهوه شده و به قول معروف اسپرسو شمارا از حالت آبکی خارج میکند. تمپرهای موجود در دستگاه های ساده خانگی پلاستیکی است که توصیه میکنیم پس از خرید دستگاه اسپرسو ساز،برای بهتر شدن کیفیت عصاره گیری یک تمپر استیل خریداری کنید. لازم به ذکر است که تمپر استیل جرو اقلام همراه مدلهای نیمه صنعتی میباشد.

پیچر به زبان عامیانه همان شیرجوش است. شیرجوش برای تهیه کف شیر کاربرد اساسی دارد؛بطوریکه کیفیت شیر کف کرده را چندین برابر افزایش میدهد. متاسفانه مدلهای ساده خانگی،پیچر همراه ندارند و تنها در مدلهای اسپرسو ساز نیمه صنعتی قابل مشاهده است.

تمپ کردن اسپرسو

تمپ کردن قهوه

هد گروپ

درگاه اصلی خروجی را هد گروپ می نامند. هدگروپ یک محفظه و صفحه فلزی بوده که سوراخ های ریز بسیاری دارد؛این سوراخ ها محل خروج آب و بخار است که با فشار به سمت پودر قسمت هدایت میشود. کیفیت متریال هدگروپ بسیار مهم بوده و برای تشخیص آن،باز هم توصیه میکنیم دستگاه خود را از برندی محبوب و سرشناس خریداری کنید.

مخزن شیر اتوماتیک

مخزن شیر را تنها در برخی مدلها میبینید که البته تقاضای بالایی نیز در مقایسه با سایر مدلها در بازار ندارند. این نوع دستگاه اسپرسو ساز خانگی دارای یک مخزن در کنار درگاه خروجی بوده که قابلیت سرو کاپوچینو،لاته و…را برای شما امکان پذیر میکند.

مخزن شیر دستگاه اسپرسو ساز اتوماتیک

مخزن آب

مدلهای اسپرسو در قسمت پشت شان یک محفظه شفاف برای آب دارند. پر کردن و پر بودن مخزن آب از مهم ترین کارها پیش از روشن کردن دستگاه محسوب میشود. چنانچه مخزن آب رو به خالی شدن باشد،فشار بیشتری به دستگاه شما وارد شده و ممکن است از طول عمر آن بکاهد.

سینی چکه گیر

تقریبا تمامی مدلهای خانگی و نیمه صنعتی دارای سینی چکه گیر هستند. این سینی در قسمت پایین دستگاه و درست زیر فنجان شما قرار میگیرد. وجود این سینی برای پاکیزگی دستگاه بسیار حائز اهمیت است. پس از استفاده از دستگاه حتما سینی را تخلیه کرده و پاکسازی کنید.

اسپرسوساز اتوماتیک یا دستی؟

نحوه عملکرد دستگاه اسپرسو ساز برای سرو قهوه به دو شیوه اتوماتیک و دستی است. در مدلهای اسپرسو ساز اتوماتیک،پس از قرار دادن دسته در جایگاه خود(هد گروپ)اقدام به فشار دادن دکمه سرو اسپرسو خواهید کرد. مدلهای اتوماتیک قابلیت تشخیص میزان عصاره گیری را داشته و بطور خودکار پس از عصاره گیری،دستگاه متوقف خواهد شد. اما در مدلهای دستی باید خودتان دکمه توقف دستگاه را فشار دهید تا فرایند سرو اسپرسو در زمان دلخواه تان متوقف شود.

آموزش کامل کار با دستگاه اسپرسو ساز خانگی+نکات نگه داری!

کار با هر دستگاه اسپرسو ساز خانگی نیازمند رعایت نکات مهم میباشد،که در کیفیت عصاره گیری و افزایش طول عمر دستگاه تاثیر مستقیم دارند.

  1. قبل از استفاده از دستگاه،قطعات آن را با یک دستمال نرم تمیز کنید.
  2. مخزن آب را با آب تسویه شده پر کنید.(هرگز از آب شهری و آب معدنی استفاده نکنید)
  3. هرگز از آب گرم یا شیر،به جای آب تسویه استفاده کنید.
  4. دستگاه را روشن کرده و دکمه سرو قهوه را فشار دهید تا دستگاه برای سرو اصلی آماده شود. در این مرحله آب و بخار از درگاه اصلی خارج شده و باعث میشود پمپ،بویلر و شیلنگ ها برای سرو اصلی آماده شوند. پس از چند ثانیه این کار را متوقف کنید.
  5. پودر قهوه را در بسکت پرتافیلتر قرار داده و آن را تمپ کنید. توجه داشته باشید که تمپ زیاد باعث میشود هدگروپ و پرتافیلتر فشار زیادی را تحمل کنند. در این مرحله سعی کنید فاصله بین لبه بسکت تا قهوه حدود 1 سانتی متر باشد.
  6. دسته و پرتافیلتر را در قسمت بخصوص هدگروپ قرار داده و بچرخانید تا قفل ایمنی دستگاه فعال شود.
  7. دکمه سرو سینگل شات یا دبل شات را فشار داده تا دستگاه اسپرسو ساز خانگی شروع به عصاره گیری از قهوه کند.
  8. پس از اتمام فرایند سرو اسپرسو،پرتافیلتر را از هدگروپ جدا کرده و پس از سرد شدن آن،با آب و سپس دستمالی نرم آن را تمیز کرده و قهوه های به جا مانده را بطور کامل جدا کنید.
  9. یک بار دیگر دکمه سرو اسپرسو را فشار داده تا اگر دانه قهوه در قسمت هدگروپ به جای مانده،همراه با آب از آن جدا شود.
  10. برای استفاده از نازل بخار اسپرسو ساز خانگی،ابتدا دکمه مربوطه را فشار دهید و لحظاتی منتظر بمانید تا پمپ تولید بخار دستگاه به حالت آماده باش برسد؛معمولا هر دستگاه یک چراغ نشانگر دارد که در هنگام آماده شدن به شما اطلاع میدهد. پس از آن به کمک ولوم کناری دستگاه،میزان بخار خروجی را تنظیم کنید.
  11. پس از کار با نازل بخار،یک بار دیگر ولوم  آن را بچرخانید تا بخار از آن خارج شود. نازل را باید پارچه نرم تمیز کرده و دیگر کاری به آن نداشته باشید.
  12. دستگاه را پس از استفاده خاموش کنید.

رسوب زدایی اسپرسو ساز

هر دستگاه اسپرسو ساز خانگی نیازمند آن است تا هر از چند گاهی رسوب زدایی شود. برای رسوب زدایی دستگاه از سرکه و آب میتوان استفاده کرد؛اما توصیه ما استفاده از کپسول های مخصوص روسوب زدایی است. برندهای مطرحی مانند دلونگی ایتالیا(DELONGI)اقدام به تولید این محلول ها کرده اند که برای انواع دستگاه خاگی مناسب است.

برای رسوب زدایی دستگاه اسپرسو ساز،محلول شوینده را در مخزن آب بریزید تا با آب ترکیب شود. سپس دستگاه را روشن کنید و دکمه سرو اسپرسو را فشار دهید. این امر باعث میشود محلول با آب از لوله ها گذشته و آنها را رسوب زدایی کند.

رسوب زدایی اسپرسو ساز خانگی

محلول رسوب زدایی دلونگی

بهترین برند اسپرسو ساز خانگی

درحال حاضر بهترین برند اسپرسو ساز خانگی در بازار ایران که بیشترین متقاضی را دارد به شرح زیر است:

  1. برند نوا(NOVA): دستگاه های این برند ساده اما در عین حال پر قدرت میباشند. مدلهای اسپرسو ساز نوا به طول عم بالا شناخته میشوند. محصولات این برند ساخت کشور چین و تحت لیسانس نوا ژاپن میباشند.
  2. برند مباشی (MEBASHI): تنوع مدلهای اسپرسو ساز مباشی بسیار بالا بوده و هر مدل دارای رنگبندی های قرمز،سفید،مشکی یا آبی و استیل است. برند مباشی دست شمارا برای انتخاب باز گذاشته تا مدلی مطابق میل تان تهیه کنید. کیفیت کار این دستگاه ها بسیار مطلوب است و بسیاری از مدلهای نیمه صنعتی آن در کافه ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
  3. برند دلونگی(DELONGI): یکی از شناخته شده ترین برندهای دستگاه اسپرسو،دلونگی ایتالیا است. محصولات این برند دارای سطح کیفی بسیار بالا و بدنه های بادوامی میباشد. ظاهر مدل های اسپرسو ساز دلونگی بسیار جذاب و کار با آنها لذت بخش است. محصولات این برند نیز تحت لیسانس دلونگی ایتالیا در خط تولید چین به بازار عرضه میشوند.
  4. فیلیپس و بوش: دو برند محبوب و شناخته شده بازار نیز از قافله عقب نمانده اند و مدلهای بخصوص خود را به بازار عرضه کرده اند. مدلهای اسپرسوساز این دو برند،به شکل ماشین اسپرسو ساز و در ابعاد بزرگتر و شیک تر وارد بازار شده اند. این دستگاه ها قیمت های بالاتری نسبت به مدلهای معمولی داشته و معمولا ویژگی هایی همچون آسیاب قهوه و پنل لمسی را دارا هستند.
  5. ما نمیگوییم فقط این برندها خوب هستند؛قطعا مدل های دیگری نیز در بازار مشاهده میکنید که احتمالا کیفیت خلی خوبی داشته باشند. ما بر اساس نظرسنجی،میزان تقاضا و همچنین رضایتمندی اکثریت این برندها را معرفی کردیم.

بهترین مدل اسپرسو ساز خانگی |ارزانترین تا گرانترین!

اگر به دنبال خرید دستگاه اسپرسو ساز خانگی و نیمه صنعتی هستید؛میتوانید از طریق لینک زیر تمامی مدلهای دستگاه اسپرسو را مشاهده کرده و نسبت به مشخصات کلی و جزعی آن مطلع شوید. تمامی این دستگاه ها با ضمانت اصالت و سلامت کالا در فروشگاه کالاکده هندیجان با بهترین قیمت عرضه میشود.

عکس-فلش راهنما

بهترین مدل اسپرسو ساز خانگی

انواع مدل های اسپرسو ساز خانگی

جمع بندی

بطورکلی باتوجه به مشغله های زیاد افراد در طول شبانه روز،نوشیدن یک اسپرسو دلچسب،میتواند تاثیر بسزایی در کیفیت کار و رفع خستگی افراد داشته باشد. لازم به ذکر است که باتوجه به میزان محبوبیت و تقاضای این دستگاه،متاسفانه مدلهای تقلبی و فیک بسیاری از برندهای معروف،روانه بازار شده است؛از این رو اگر قصد خرید دستگاه اسپرسو ساز دارید،حتما نسبت به اصالت آن مطمئن شوید.

اگر بخواهم نظر و علاقه شخصی ام را در زمنیه خرید دستگاه اسپرسو ساز بگویم. به شخصه مدلهای نیمه صنعتی خانگی را انتخاب میکنم؛زیرا پرتافیلتر آن با فشار استاندارد عصاره گیری میکند و در نتیجه با توجه به کیفیت بهتر پمپ و بویلر،اسپرسو با بافت بهتری سرو میشود.

البته اگر بخواهم یک دستگاه برای محل کار پیشنهاد دهم،میتوان از مدلهای دوکاره دلونگی نام برد. اسپرسو ساز دلونگی مدل BCO421 یک دستگاه با قابلیت سرو اسپرسو و قهوه فرانسه است. به دلیل اینکه ممکن است در محیط کاری،افرادی علاقه ای به نوشیدن اسپرسو نداشته باشند؛وجود قهوه فرانسه ساز نیز میتواند بخشی از راه حل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *