لوازم خانگی

بندر هندیجان کجاست و چگونه شهری است؟+تصاویر کمیاب!

بندر هندیجان کجاست؟

معرفی جایگاه، فرهنگ و بازار بندر هندیجان

بنادر و سواحل، همواره از مهم ترین و زیباترین بخش های هر کشور به شمار می آیند. بندر هندیجان واقع در جنوب استان خوزستان،یکی از شهرهای همجوار با خلیج فارس میباشد. این شهرستان دارای آب و هوایی گرم و مرطوب و ساحلی بکر بوده که مساحت چندانی نیز ندارد. جمعیت این بندر،حدود 50 هزار نفر است که عمده مردم آن نیز،بومی هستند. هندیجان یکی از شهرهای جنوب شرق خوزستان بوده که همسایه استان بوشهر نیز به حساب می آید. فاصله این شهر تا مرکز استان(اهواز)حدود یک ساعت و نیم است.

تصاویر طبیعت بندر هندیجان

طبیعت بندر هندیجان

نقشه هندیجان و موقعیت جغرافیایی

از سمت شمال خوزستان اگر قصد سفر به هندیجان را داشته باشید؛ابتدا باید از شهرهایی همچون اندیمشک،اهواز و بندر ماهشهر(بندر امام)عبور کنید. مساحت این شهرستان زیاد نیست و خیابان های پرترددی نیز ندارد؛همچنین خوب است بدانید که بندر هندیجان،به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است که مابین آنها رود زهره جاری است.

موقعیت جغرافیایی هندیجان

بخش سبز رنگ هندیجان است.

رود زهره از سرچشمه های زاگرس به سمت خوزستان جاری شده و در خلیج همیشه فارس سرازیر میشود.

معرفی مناطق دیدنی و گردشگری بندر هندیجان

با وجود تمام کم و کاستی هایی که شهر هندیجان دارد؛در بعضی از فصول مانند زمستان و بهار،از بهترین نقاط برای گردشگری میباشد. ساحل و اسکله بسیار زیبای این شهر،سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور میباشد.

باتوجه به شرایط جلگه ای استان خوزستان،طبیعتی بکر شامل رشته کوه ها و دشت های سرسبز در هندیجان وجود دارد که مکان هایی بسیار مناسب برای پیکنیک های آخرهفته نیز میباشد.

مهم ترین و شناخته شده ترین بخش بندر هندیجان،اسکله بحرکان است. بزرگترین اسکله صیدگاهی ایران،که امکان بازدید از آن برای عموم آزاد است. این اسکله باتوجه به نوع ساخت شگفت انگیز خود،تا 2 کیلومتر بر روی سطح خلیج فارس ادامه دارد؛از این رو گردشگران عزیز بصورت پیاده و با وسیله نقلیه امکان گشت و گذار در این نقطه را دارند. همچنین این مکان برای عکاسی نیز بسیار مناسب بوده و غروب های دل انگیزی نیز دارد.

هندیجان

اسکله بحرکان بندر هندیجان

سوغات شهر هندیجان چیست؟

ماهی،میگو و خرما از مهم ترین و پرمتقاضی ترین سوغاتی های بندر هندیجان به شمار می آیند. باتوجه به اینکه شغل بخش قابل توجهی از این شهر،صیادی است؛بصورت روزانه در بازار هندیجان،انواع ماهی و میگو تازه یافت میشود. معروف ترین ماهی این بندر،ماهی شوریده بوده که امروزه در انواع شهرهای کشور به فروش میرسد.

خرما و رطب نیز از دیگر سوغاتی های این شهرستان بوده که طعم و مزه بینظیری نیز دارند.

آشنایی با بازار هندیجان

همانطور که گفتیم،بخش قابل توجهی از مردم در این شهر،شغل صیادی و بخشی دیگر به فروش ماهی در بازار مشغول هستند.

اما بسیاری هندیجان را به یک دلیل دیگر میشناسند. از آنجا که این بندر،روزانه محل تخلیه انواع محصولات و اجناس وارداتی بوده؛بخشی از بازار بندر هندیجان به عرضه لوازم خارجی اختصاص داده شده است. امروزه بازار لوازم خانگی در این شهر رونق خوبی دارد و بسیاری از مردم برای تهیه جهیزیه و خرید وسایل خود،بصورت حضوری و اینترنتی اقدام به خرید از هندیجان میکنند.

بازار لوازم خانگی هندیجان

از هندیجان چی بخریم؟

باوجود اینکه این شهر یک بندر آزاد بوده،اما بخش کثیری از محصولات وارداتی از گمرک این بندر،به لوازم خانگی اختصاص داده شده است. باتوجه به اینکه اجناس بصورت مستقیم از کشورهای حوزه خلیج فارس و اللخصوص دبی وارد میشوند؛خرید لوازم خانگی از هندیجان بسیار توصیه میشود،زیرا قیمت های بسیار مناسبی دارد.

لوازم خانگی هندیجان کجاست؟

عمده فروشگاه های لوازم برقی و خانگی این شهر،در بخش شمالی و در نزدیکی میدان ترمینال واقع شده است. این منقطه شامل ده ها باب مغازه در خیابان اصلی و چندین پاساژ میباشد،که انواع لوازم خانه و آشپزخانه در آن یافت میشود.

فرهنگ،هنر و زبان مردم هندیجان

عمده مردم هندیجان به زبان لری و یا بندر صحبت میکنند. قشر ساکن در این منقطه شامل طوایف لر،عرب و فارس بوده که به خوبی و خوشی در کنار هم زیست میکنند. مردم هندیجان بسیار مهمان نواز و خون گرم میباشند و این مشخصه را میتوان از طرز برخورد آنها متوجه شد. قدمت هندیجان به سالیان قبل بازمیگردد و تمدنی 3 هزار ساله دارد.

مردم این شهر افراد سرد و بی تفاوتی نبوده و همواره دست دوستی و کمک را برای دیگران دراز میکنند و تا حد توان شان چیزی را از کسی دریغ نخواهند کرد.

باوجود استعدادهای هنری و فرهنگی در بندر هندیجان،در طول سالیان اخیر متاسفانه توجه خاصی به هنر این شهرستان نشده است. بی تفاوتی و عدم مسئولیت پذیری باعث شده تا بسیاری از استعدادها در این شهرستان گم شوند و یا نادیده گرفته شوند.

جالب است بدانید در میان مردم بومی شهرستان هندیجان، این منطقه با نام “هندیون” شناخته می‌شود.

هندیجان لنج تفریحی

گشت تفریحی مسافران نوروزی با لنج در اسکله(خلیج فارس) هندیجان

چه موقع از سال به بندر هندیجان سفر کنیم؟

بندر هندیجان،باتوجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط ساحلی،دارای آب و هوایی بسیار گرم و شرجی میباشد. از این رو در فصول گرم اصلا زمان مناسبی برای سفر و بازدید از هندیجان نیست.

بهترین زمان برای گردشگری و دیدن جاذبه ها یا خرید از هندیجان،اواخر زمستان تا اواسط بهار است.

تاریخ و تمدن

شهرستان هندیجان دارای تاریخی 3 هزار ساله بوده و به گفته قدیمیان، پیش‌‌تر بهرام گور در این منطقه بوده است. آثار وجود تمدن در طبیعت اطراف این شهر از جمله روستای دهنو و چم رحمان یافت شده است.

نام شهرهای اطراف هندیجان

هندیجان از قسمت شمالی به شهرهای بندر ماهشهر و سپس اهواز راه دارد و در قسمت جنوبی هم‌جوار خلیج همیشه فارس می‌باشد. این بندر تجاری بعنوان آخرین شهر استان خوزستان در قسمت جنوب-شرقی این استان و چسبیده به استان بوشهر قرار دارد.

مسیرهای غربی بندر هندیجان، به سمت شهرهای آبادان و خرمشهر منتهی می‌شود.

فاصله شهرهای اطراف با بندر هندیجان

هندیجان-اهواز : 1.5 ساعت

هندیجان-ماهشهر: 45 دقیقه

هندیجان-استان بوشهر(بندر دیلم): 40 دقیقه

هندیجان-بندر گناوه: 2 ساعت و 30 دقیقه

هندیجان-آبان: 2 ساعت و 30 دقیقه

همچنین فاصله این بندر تا شهر اصفهان 8 و تا تهران 12 ساعت می‌باشد.

هندیجان کجاست

جمع بندی

بطورکلی شهرستان هندیجان یک بندر تجاری با موقعیت بسیار جذاب، واقع در جنوب-شرقی استان خوزستان است. این شهر با وجود هم‌نشینی با خلیج فارس، طبیعت بکری داشته و در برخی فصول سرد و بهاری، مناسب برای سفر می‌باشد. باتوجه به وجود امکان واردات از خارج کشور، این بندر برای علاقه‌مندان به خرید لوازم خانگی، انتخاب بسیار خوب و مقرون بصرفه‌ای می‌باشد. همچنین باتوجه به اسکله صیادی گسترده، ماهی‌های خوش طعم و تازه‌ای در بازار هندیجان می‌یابید.

2 فکر در مورد “ بندر هندیجان کجاست و چگونه شهری است؟+تصاویر کمیاب!

  1. بهنام گفت:

    خلیج نامی لری هست نه به فارس ربط داره نه عرب و لرها خوزستان تا بوشهر دشتی ودشتستانی از تمدن ایلام باستان بودن وان موقع نه فارسی بوده نه عربی واگر لر خوزستان نبود خلیج که هیچدخود خوزستانم مال عرب میشود پس خلیچ همیشه لر درسته👌

    1. ساسان گشتیل گفت:

      سلام وقت بخیر
      نظر شما هم میتونه قابل احترام باشه.
      بحث ما هیچ وقت بر سر قومیت نبوده، چونکه همه ما ایرانی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *