پخت و پز

7 قدم مهم شروع کار با مایکروویو چیست؟ | بایدها و نبایدها!

آموزش جامع استفاده از مایکروویو+کاربردهای پخت!

کار با مایکروویو رومیزی به منظور گرم کردن باقیمانده غذا، یخ زدایی مواد غذایی منجمد و موارد دیگر پخت و پز صورت می‌گیرد. درک نحوه استفاده، پیش از خرید مایکروویو، شناخت نمادهای مختلف و دانستن بایدها و نبایدهای پخت و پز در آن، برای استفاده مستمر از دستگاه، ضروری است. برای یادگیری نحوه استفاده از ماکروفر در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از مایکروویو برای اولین بار فرآیند ساده‌ای است که دستورالعمل‌های مناسب را به دنبال دارد. پس از مطالعه دفترچه راهنمای محصول، دستگاه خود را به یک محافظ مطمئن برق وصل کنید. غذای خود را در یک ظرف مخصوص مایکروویو در مرکز آن قرار دهید و تنظیمات دلخواه خود را انتخاب کنید. تایمر پخت و پز را فشار دهید، سپس منتظر بمانید تا فرایند پخت پایان یابد. با خارج کردن غذا از مایکروویو پس از گرم شدن، کار تمام شده است.

لازم به ذکر است در هنگام خارج کردن ظرف، حتما از دستکش استفاده کنید.

آموزش جامع استفاده از مایکروویو

مرحله 1: دفترچه راهنمای کمپانی را بخوانید

از آنجایی که هر مایکروویو حاوی ویژگی‌ها و برنامه‌های پخت متفاوتی است، مهم است که با مراجعه به دفترچه راهنمای شرکت سازنده شروع کنید. دفترچه راهنمای شما دستورالعمل‌های کلی راه اندازی و همچنین اطلاعاتی در مورد تنظیمات و ویژگی های مایکروویو شما ارائه می‌دهد.

مرحله 2: مایکروفر را به برق وصل کنید

هنگامی که مایکروویو خود را به برق وصل می کنید، حتما آن را به یک محافظ مطمئن و استاندار متصل کنید. شما نباید از سیم کششی، آداپتور یا موارد مشابه استفاده کنید.

مرحله 3: راه اندازی Turntable

به عنوان بخشی از مایکروویو که غذای خود را روی آن قرار می دهید، میز گردان نیز جزء داخلی است که باید خودتان آن را تنظیم کنید. میز گردان خود را بردارید و آن را روی تکیه گاه و غلتک‌ها قرار دهید و آن را در هاب قفل کنید. هنگامی که دستگاه کار می کند، هاب صفحه گردان را می‌چرخاند.

(لازم به ذکر است که این قابلیت، تنها بر روی مدل‌های بخصوصی از مایکروویو تعبیه شده است.

قرار دادن ظرف غذا هنگام استفاده از مایکروویو

مرحله 4: غذا را در یک ظرف قابل استفاده در مایکروویو قرار دهید.

برای گرم کردن غذا در مایکروویو، ابتدا باید مطمئن شوید که در ظرف شما شرایط مناسب برای قرار گرفتن را دارد. اگر ظرف شما دارای درب قابل استفاده در مایکروفر است، آن را به آرامی بگذارید تا از پاشیده شدن غذا جلوگیری شده و همچنین اجازه دهید بخار خارج شود، سپس ظرف را در مرکز صفحه گردان قرار دهید.

استفاده از ظروف پیرکس یا سرامیکی نشکن، بهترین انتخاب برای استفاده در این لوازم برقی می‌باشد.

مرحله 5: تنظیمات را انتخاب کنید

استفاده از این محصولات در حداکثر پتانسیل خود با انتخاب تنظیمات مناسب آغاز می شود. بسته به مدل هر دستگاه، تنظیمات  و برنامه‌های پیش فرض برای پخت متفاوت می‌باشند؛ اما نمادها و کلیدهای اساسی برای تنظیمات کار با مایکروویو، در تمامی آنها مشابه است. مایکروفر مناسب برای پخت غذا، گرم کردن مجدد، یخ زدایی، ذوب کردن و دیگر موارد مشابه حوزه پخت و پز می‌باشد.

تنظیمات کلی شامل تنظیم سطح توان، زمان و دمای دلخواه و همچنین شروع به کار ماکروویو است. توجه داشته باشید که میزان WAT دستگاه شما، سطح قدرت پخت را تعیین می‌کند.

(سطوح پایین‌تر را می‌توان برای یخ‌زدایی، گرم کردن مجدد و موارد دیگر استفاده کرد)

تنظیمات و برنامه دهی هنگام کار با مایکروویو

مرحله 6: مایکروویو را راه اندازی کنید

پس از انتخاب تنظیمات، صفحه کلیدهای عددی را لمس کنید تا مدت زمان پخت غذا را تنظیم کنید. با رسیدن به زمان توقف، مایکروویو به طور خودکار خاموش می‌شود و نمایشگر نشان می‌دهد که پخت شما کامل شده است. همچنین یک نویز همراه با مدل‌های انتخابی وجود خواهد داشت که باعث اطلاع رسانی با صدا خواهد شد.

مرحله 7: نگهداری و تمیز کردن مایکروویو

مانند سایر لوازم آشپزخانه شما، نگهداری از مایکروویو می‌تواند به حفظ آن در شرایط کاری خوب کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک فیلتر بیش از حد مجاز دارید، حتما فیلترهای خود را به طور معمول تغییر دهید تا هوای آشپزخانه شما پاک شود. علاوه بر این، تمیز کردن مایکروویو یک عمل بسیار مهم برای جلوگیری از بوی سوختگی بسیار رایج است.

نمادهای مایکروویو چیست؟

نمادهای مایکروویو نشان می‌دهد که آیا قرار دادن ظروف خاصی در مایکروویو بی‌خطر است یا خیر. نسخه‌های مختلفی از این نمادها با سه تا چهار خط موج دار، در نماد مایکروویو یا سه خط موج بالای کلمه «micro» وجود دارد. روی هر دستگاهی که این نمادها را مشاهده کردید، نشانگر حساس بودن روی برخی ظروف می‌باشند.

نماد مایکرویو سالم

چه چیزهایی را می‌توانید در مایکروویو بپزید؟

بسیاری از غذاها را می‌توان در مایکروویو طبخ کرد، از جمله اقلام معمولی مانند ذرت روی بلال و تخم مرغ، و همچنین مواردی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، مانند ماکارونی یا s’mores. مایکروویو همچنین برای بخارپز کردن سبزیجات، پخت برنج و پیش گرم کردن غذاهایی مانند سیب زمینی قبل از انتقال به مرحله دیگری از فرآیند پخت مفید است.

چگونه در مایکروویو یخ زدایی کنیم؟

دکمه اختصاصی یخ زدایی (defrost) را در هنگام کار با مایکروویو خود پیدا کرده و آن را فشار دهید تا یخ زدایی غذا شروع شود. اگر مایکروویو شما دکمه یخ زدایی ندارد، می توانید با استفاده از دکمه Power Level، مایکروویو را روی 20 تا 30 درصد توان قرار داده تا یخ زدایی مواد غذایی صورت گیرد.

با استفاده از برنامه یخ زدایی، می‌توان قدرت دستگاه خود را کاهش داد تا بدون پختن، مواد غذایی یخ زدایی شوند. این کار به شما اجازه داده تا مواد غذایی منجمد که در فریزر مانده‌اند، در زمانی کوتاه آب شوند.

نگه داری از مایکروویو

بایدها و نبایدهای کار با مایکروویو چیست؟

انجام دادن:

  • بررسی کنید که آیا ظرفی که در دستگاه قرار می‌دهید مانند ظروف شیشه‌ای خاص در مایکروویو ایمن است یا خیر.
  • زمان پخت را بر اساس ماده تنظیم کنید – غذاهایی که حجم آب بیشتری دارند، ممکن است سریعتر و یکنواخت‌تر از غذاهایی که بافت خشک‌تری دارند، پخته شوند.
  • مایعات را به طور متناوب هم بزنید تا تمام ظرف به خوبی گرم شود.
  • از مایکروویو خود برای فرآیندهای پخت ساده استفاده کنید.

انجام ندادن:

  • فویل آلومینیومی یا سایر فلزات را در مایکروویو خود قرار ندهید.
  • از استفاده از پلاستیک یا استایروفوم در مایکروویو خودداری کنید.
  • غذا را بدون پوشش در مایکروویو قرار ندهید (مگر اینکه بخواهید بعد از آن، با آشفتگی سطح داخلی را تمیز کنید).
  • بلافاصله پس از افدام اتمام فرایند پخت، غذا را نخورید؛ منتظر بمانید تا 3 دقیقه گذشته و سپس اقدام به خوردن کنید. این کار باعث تکمیل شدن پخت مواد غذایی خواهد شد.

جمع بندی

بطورکلی می‌توان گفت درحال حاضر، بهترین مایکروویو موجود در بازار ایران، مدل‌های کمپانی ال جی و خصوصا دستگاه MH8265 می‌باشد که با گنجایش 42 لیتری و بهره مندی از امکانات جامع، توانایی پخت تمام متودهای ذکر شده در مقاله را دارد. این دستگاه از لحاظ کیفیتی در سطح بالا و از نظر رضایت‌مندی استفاده کنندگان، درصد حداکثری از نظرات مثبت را به خود جلب کرده است. این دستگاه بصورت اورجینال مونتاژ کشور چین بوده که می‌تواند آن را با ضمانت اصالت و سلامت از فروشگاه لوازم خانگی هندیجان تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *