پخت و پز

کاربرد سرخ کن بدون روغن برای سلامتی و کاهش هزینه‌ها!

کاربرد سرخ کن بدون روغن چیست؟

سرخ کن بدون روغن چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد سرخ کن بدون روغن در پخت و پز روزمره برای آماده‌سازی انواع مواد غذایی با بافت و میزان دلخواه شما می‌باشد. در واقع سرخ کن از جمله لوازم برقی آشپزخانه می‌باشد که فرایند طبخ غذا را به کمک گردش هوای داغ، حول مواد غذایی صورت می‌دهد. این هواپز بدون بکارگیری اشعه یا فرکانس خاصی، صفر تا صد پخت را برعهده داشته و مهم‌ترین مزیت آن، پخت ارگانیک و بدون نیاز به روغن است.

هواپز رژیمی این امکان را به شما داده تا انواع و اقسام مواد را در زمانی کوتاه، با دمای دلخواه شما طبخ کرده و علاوه بر بی‌نیازی به روغن، طعم و عطر خاص هر غذا را حفظ می‌کند تا انجام امور روزمره در آشپزخانه، بیش‌تر از پیش، ساده و سریع صورت گیرد. کار با این محصولات بسیار ساده و ابتدایی است، همچنین با قابلیت‌های جانبی مانند امکان خشک کردن میوه، پخت کیک، کبابی کردن، گریل و…امروزه درصد متقاضیان برای خرید سرخ کن بدون روغن بسیار بالا رفته است.

مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن

مزایای سرخ کن بدون روغن

از جمله مهم‌ترین مزایای سرخ کن بدون روغن می‌توان به کاهش هزینه‌های آشپزی مانند خرید روغن و انواع و اقسام ظروف اشاره کرد. علاوه بر صرف هزینه‌های مادی، مهم‌ترین بحث، زمان است. امروزه در لابه‌لای زندگی پرمشغله ماشینی در سال 2024 میلادی، صرف زمان زیاد برای پخت غذای دلخواه، ممکن است به عقب افتادگی در امور و دغدغه‌های روزمره ما، منجر شود.

در واقع ما دیگر آن آدم‌های سابق نیستیم که ساعت‌های زیادی را در طول روز، پای شعله گاز و رسیدگی مداوم به وعده‌های اصلی و میان وعده، هدر دهیم. از طرفی به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت روغن و صد البته مضراتی که برای سلامتی انسان در پی دارند؛ کاربرد سرخ کن بدون روغن بسیار به چشم می‌آید.

یکی دیگر از کاربردهای هواپز رژیمی، کثیف شدن حداقلی ظروف آشپزخانه و شستشوی ساده و بدون دردسر کاسه و مخزن دستگاه می‌باشد.

کاهش مصرف برق و انرژی!

به دلیل فناوری‌های نوین بکاررفته در این محصولات، پخت و پز با این لوازم، باعث کاهش مصرف برق و انرژی‌های طبیعی همچون گاز خواهد شد. لازم به ذکر است که موتور هواپزها، در عین توان بالا، بسیار بهینه بوده و مصرف برق پایینی نیز دارند. (این مسئله راجع‌به تمام برندهای هواپز صادق نیست و تنها برندهای مطرح و باکیفیت دارای موتورهای بهینه هستند.)

برای مشاهده انواع سرخ کن بدون روغن بر روی کادر قرمز رنگ کلیک کنید

تسلط بر طعم و کیفیت پخت غذا

زمانی که شما قادر هستید زمان و دمای پخت مواد غذایی را به دلخواه کنترل کنید، در نهایت به طعم و بافت مدنظرتان از آن وعده غذایی خواهید رسید؛ در واقع این نکته یکی از مهم‌ترین کاربردهای سرخ کن بوده که تجربه میل کردن غذا را خوشایندتر خواهد کرد.

معایب سرخ کن بدون روغن

چندین مشخصه برای بررسی معایب سرخ کن بدون روغن مطرح شده است که در ادامه به بررسی صحت و راه حل‌های هر کدام خواهیم پرداخت. پیش از آن لازم به ذکر است که هیچ دستگاه پخت و پزی در جهان وجود ندارد که قادر باشد تمام وعده‌های غذایی دلخواه شمارا پخت کند؛ در نتیجه نباید انتظارات زیادی از هر وسیله پخت و پز داشت.

  • جنس تفلون کاسه: عمده برندهای سرخ کن بدون روغن، دارای کاسه‌هایی با روکش تفلون نچسب می‌باشند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به سرخ کن فیلیپس اشاره کرد. اخیرا با ایجاد حواشی حور محور خاصیت سرطان زایی تفلون در در دماهای بالا، میزان تقاضا برای خرید این دستگاه‌ها با سبد تفلونی کاهش یافت. از آنجایی که لوازم خانگی کالاکده هندیجان، صحت این حواشی را تایید و تکذیب نخواهد کرد، پیشنهاد ما به مشتریان گرامی(درصورت اینکه قصد خرید کاسه تفلون را ندارید)، دستگاه‌هایی همچون سرخ کن نینجا است. این برند با بکارگیری کاسه سرامیکی نچسب، خیال همه را از احتمال سرطانزا بودن راحت کرده است.

کابرد سرخ کن بدون روغن و نظافت مخزن

  • حساسیت بالا در نگه داری: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای استفاده بهینه و استاندارد از دستگاه هواپز، نحوه صحیح کار و همچنین نظافت دستگاه می‌باشد. برخلاف اکثر ظروف و سایر دستگاه‌ها، به دلیل حساسیت بالای کاسه و سبد دستگاه، لازم است نظافت آن را با اجسام نرم و با لطافت صورت دهید. هرگز از قاشق‌های فلزی و اجسام تیز، در هنگام کار و شستشوی اقلام دستگاه، استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است منجربه از بین رفتن خاصیت نچسب بودن و کاهش سلامت غذایی شود.

کاربرد هواپز بدون روغن برای سلامتی

به جرئت می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیل تقاضا و محبوبیت بالای این محصولات، کاربرد هواپز رژیمی(air fryer) بدون نیاز به قطره‌ای روغن بوده که علاوه بر کاهش هزینه‌های خرید، می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش وزن و چربی کمک کند.

رعایت رژیم غذایی سالم، دوری از مواد نگه دارنده و روغن‌های دارای پالم، باعث افزایش حس سرزندگی، کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی و قدم نهادن در مسیر زندگی باطروات خواهد شد. در کنار تمام این موارد، می‌توان به کاهش خستگی روزانه به منظور پخت و پزهای طاقت فرسا نیز اشاره کرد؛ به عبارت دیگر یکی از مزیت‌های سرخ کن بدون روغن، بی‌نیازی به رسیدگی و پیگیری‌های مستمر برای چک کردن مواد غذایی در هنگام پخت می‌باشد.

آیا کاربرد هواپز رژیمی چند منظوره است؟

کاربرد سرخ کن بدون روغن تنها به پخت غذاهای سرخ شده محدود نمی‌شود. در واقع این محصولات پخت و پز چند منظوره، قابلیت‌هایی همچون گرم کننده مجدد غذا برای پختن پیتزا، امکان برشته کردن و پختن سبزیجات و میوه‌ها و…را نیز دارند.

به عبارت دیگر با استفاده از تنظیمات دما و زمان و یا بهره گیری از برنامه‌های پیش فرض هر دستگاه هواپز، شما می‌توانید غذاهای متنوعی را بدون نیاز به روغن پخت کنید. همبرگرهای خوشمزه، کیک‌هایی با بافت اسفنجی، ماهی و میگو کبابی و هزاران هزار متود پخت دیگر از جمله مزایای سرخ کن بدون روغن محسوب می‌شوند.

کارکرد سرخ کن بدون روغن

دستگاه سرخ کن بیشتر مناسب چه افرادی است؟

از آنجا که امروزه هر خانه‌ای به یک دستگاه سرخ کن بدون روغن نیاز دارد؛ اما استفاده از هواپزها، برای برخی افراد بصورت جدی توصیه می‌شود. کاربرد این محصولات در وعده‌های قبل و پس از ورزش بسیار چشمگیر است و انواع غذاهای رژیمی را در یک چشم به هم زدن آماده خواهد کرد.

همچنین افرادی که درصد کلسترول بالایی دارند نیز، چنانچه از این دستگاه استفاده کنند، تا میزان زیادی خطرات ناشی از چربی و روغن‌های شرکتی را از خود دور کرده و در میسر کاهش وزن قدمی برداشته‌اند. گروه سوم افراد شاغل و کارمند هستند که در زمینه مدت زمان پخت غذا، همواره سعی در تسریع آن دارند. سرعت بالای پخت با سرخ کن، بسیاری از چالش‌های غذایی این گروه را نیز برطرف خواهد کرد.

جمع بندی

بطورکلی کاربرد سرخ کن بدون روغن بسیار گسترده بوده و بخشی از آنها از طریق تجربه کردن بدست می‌آید. باید این نکته را بدانید که در کنار اینکه هواپز رژیمی قابلیت‌های متنوعی برای پخت و پز دارد، اما قرار نیست همه‌ی غذاها را برای شما آماده کرده و هر غذا را مطابق آن چیزی که باید، درآورد.

امروزه افراد زیادی از این محصولات استفاده می‌کنند و بخش کثری از آنها نیز رضایت کامل را از کیفیت و کارایی محصول خود دارند. مهم‌ترین اصل در هنگام پخت و نگه‌داری، رعایت اصول و استاندارهای لوازم برقی خانگی است. مورد مهم‌تر اما انتخاب برند مطرح و بااصالت بوده که تمام انتظارات شمارا از یک دستگاه پخت و پز چند منظوره برآورده کند.

برای مشاهده تمام برندهای مطرح جهانی که تجربه کار خود را پس داده‌اند، از هر کجای ایران که هستید، می‌توانید سری به لوازم خانگی کالاکده هندیجان بزنید. همچنین چنانچه سوالی در زمینه خرید و استفاده از هواپز دارید یا دوست دارید تجربه استفاده خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، در پایین صفحه، دیدگاه خود را درج نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *