پخت و پز

کاربرد گریل چیست؟ | همه چیز درباره دستگاه باربیکیو خانگی

کاربرد گریل چیست؟

گریل چیست؟

یک دستگاه برقی با طراحی خاص صفحات پخت و پز و قابل تنظیم برای آماده‌سازی انواع مواد غذایی در شرایط مختلف می‌باشد. کاربرد دستگاه گریل در خانه‌های آپارتمانی و کافه رستوران‌ها بسیار گسترده بوده، بطوریکه معروف‌ترین و لذیذترین استیک‌ها و غذاهای برشته شده، با استفاده از این دستگاه پخت خواهد شد.

این دستگاه تشکیل شده از قالب‌های شیاردار برای جداسازی روغن از غذا بوده و باتوجه به روکش نچسب صفحات پخت، امکان برشته و کبابی کردن بدون نیاز به قطره‌ای روغن نیز وجود دارد.

اما بطورکلی نام این شیوه پخت را که با کمک دستگاه برقی یا ذغالی صورت می‌گیرد، گریل می‌نامند. امروزه این متود آشپزی، یکی از پرطرفدارترین شیوه پخت در میان افرادی بوده که به رژیم غذایی و سلامتی خود اهمیت زیادی می‌دهند.

گریل برقی چیست

با دستگاه گریل چی بپزیم؟

کاربرد گریل برقی بسیار گسترده تر از سطح تصور بسیاری از مردم است؛بطوری که این دستگاه خانگی،میتواند به یکی از اساسی ترین وسیله های پخت و پز در منزل تبدیل شود.

دستگاه گریل برقی مخصوص پخت های کبابی و ترد شده با صفحات مختص خود میباشد. مواد غذایی پس از پخت در این دستگاه،به شکل برشته و مغز پخت شده در آمده و طعم بسیار دلپذیری نیز دارد. این دستگاه برخلاف باربیکیوهای گازی و صنعتی،با برق کار میکند و استفاده از آن کاملا بر اساس استانداردهای پخت و سلامت غذایی میباشد.

خرید گریل برقی خانگی برای پخت های استیکی انواع گوشت،ماهی،مرغ و…است. همچنین کاربرد گریل برای برشته کردن انواع سبزیجات از جمله پیاز،سیب زمینی،قارچ و…نیز بسیار مناسب است. بطور کلی میتوان گفت این دستگاه در خانواده هایی که غذاهای رژیمی،کبابی و ترد شده جایگاه ویژه ای در برنامه غذایی آنها دارد،بسیار پرطرفدار است.

کاربرد گریل خانگی

پخت استیک با دستگاه گریل

مشخصات فنی و کاربرد گریل برقی خانگی

هر دستگاه گریل فارغ از امکانات جانبی،دارای ویژگی ها و مشخصه های اساسی یکسان است. این محصولات دارای دو صفحه از جنس چدن یا آلومینیوم با روکش نچسب تفلون بوده که روی هم قرار میگیرند و پخت را صورت میدهند. این صفحات دارای شیارهای برجسته بوده که به حالت موازی در کنار هم قرار گرفته اند.

توان حرارت دهی بالا

یکی دیگر از مشخصه های فنی حائز اهمیت در این محصولات،توان گرمادهی آن است. توان این دستگاه،تاثیر مستقیم در کارایی و کاربرد گریل دارد. هر چه توان گرمادهی بالاتر باشد،امکان پخت غذاهایی با بافت سفت تر فراهم شده و مواد غذایی با سرعت و نفوذ بیشتری پخت میشوند. توان گریل مناسب استفاده خانگی،حداقل باید 1800W باشد.

ماهی گریل شده

پخت ماهی با دستگاه گریل

قابلیت تنظیم حرارت

همانطور که میدانید،کاربرد گریل خانگی هم در موارد استفاده از گوشت مناسب است و هم میتوان انواع میوه و سبزیجات را در آن برشته و طبخ کرد.

پوشیده نیست که دمای لازم برای پخت گوشت و سبزیجات یکسان نیست و گاها تنظیم دمای اشتباه،ممکن است سبب خامی یا سوختگی غذا شود. در نتیجه باتوجه به نوع مواد غذایی و بافت آن(نازک یا ضخیم)میتوانید دمای مورد نظر را تا 230 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

البته توجه داشته باشید،این مورد تنها در دستگاه های گریل(باربیکیو برقی) امکان پذیر است،اما در مدلهای ساندویچ ساز چند کاره که امکان گریل هم دارند،ممکن نیست.

بدنه بادوام و صفحات چفت شونده

کاربرد دستگاه گریل آنجایی مشهود میشود که دستگاه در کنار توان بالا و صفحات باکیفیت،دارای بدنه ای بادوام نیز باشد. بدنه مقاوم به شما امکان استفاده از تمامی مواد غذایی نازک و ضخیم را در بین صفحات گریل به شما میدهد. همچنین درب چفت شونده دستگاه نیز باعث میشود مواد لای صفحات پخت بهتری را تجربه کرده و به روایتی مغذ پخت تر شوند. در مدلهایی که دستگاه دوام کافی را ندارد،گاها چالش هایی همچون هرزشدن و از هم گسستگی اطراف دستگاه مشاهده شده است.

مزیت و کاربرد گریل برقی خانگی نسبت به گازی و ذغالی چیست؟

مهم ترین مزیت باربیکیو برقی در مقایسه با گازی و ذغالی،رهایی از چالش هایی همچون ایجاد دود و بوی زیاد در فضای منزل است. با استفاده از دستگاه گریل برقی هیچ گونه دود ناشی از پخت بوجود نیامده و مهم تر از آن،خطرات جانی مانند آتش سوزی یا تولید گازهای مضر را به همراه ندارد.

قیمت دستگاه گریل برقی بسیار مناسب تر و استفاده از آن بدون دردسر میباشد.

برخلاف دستگاه های گازی،گریل برقی قابل حمل بوده و امکان جابجایی آن وجود دارد.

باربیکیو ذغالی

دود ناشی از استفاده از دستگاه باربیکیو ذغالی

 

طرز استفاده از دستگاه گریل خانگی

تنها در چند ثانیه و پس از اتصال محصول به برق منزل، دستگاه آماده استفاده شده و دیگر نیازی به آماده کردن ذغال یا اتصال گاز به دستگاه ندارید.

صفحات گریل را در حالت جدا از هم قرار داده و روی صفحات گریل را با یک لایه نازک روغن آغشته کنید. البته استفاده از روغن کاملا اختیاری بوده و دستگاه امکان استفاده و پخت بدون روغن را نیز دارد.

پس از آن مواد غذایی را روی صفحه پایین بچینید و درب بالا را به سمت گوشت یا سبزیجات هدایت کنید تا بطور کامل چفت شود. حال دما و زمان دلخواه را تنظیم کرده و دکمه Start را بزنید. پس از پخت،غذا را برداشته و دستگاه را خاموش کنید.

امکان بررسی میزان پخت در هنگام کار با دستگاه نیز فراهم بوده و تنها کافیست صفحه بالا را از روی مواد غذایی بردارید. در برخی دستگاه‌های گریل برقی خانگی نیز، دستگاه بصورت تک صفحه بوده و همواره می‌توانید وضعیت پخت را مشاهده کنید.

خوش طعم کردن غذا با استفاده از دستگاه گریل

همانطور که گفتیم کاربرد گریل برای برشته کردن،استیک کردن و کبابی کردن گوشت و سبزیجات است. اما آیا غذا را باید خشک و خالی بین صفحات قرار داد و اجازه داد پخت صورت گیر؟ پاسخ این سوال خیر است.

اگر قصد دارید غذای گریل شده شما،دارای طعم و عطر و برشتگی بهتری باشد؛پیشنهاد میکنیم قبل از قرار دادن مواد غذایی روی صفحات،سطح آنها با یک برس کوچک،به روغن آغشته کنید. برای بهتر شدن طعم مواد غذایی علاوه بر این کار،میتوانید از انواع ادویه جات،فلفل سیاه،رب و…برای عطر و طعم بخشیدن به غذا استفاده کنید. توجه داشته باشید که تمام موارد ذکر شده را پیش از شروع به کار دستگاه انجام دهید.

کاربرد گریل در تهیه استیک گوشت+نکات کاربردی!

به سادگی میتوانید انواع گوشت و مرغ را در دستگاه گریل خانگی پخت و به استیک تبدیل کنید. برای این کار گوشت را به صورت ورقه ای برش بزنید،سپس روی صفحات قرار دهید. نکته قابل توجه در پخت استیک این است که هرچه ضخامت گوشت،مرغ یا ماهی برش خورده کمتر باشد،زمان مورد نیاز برای پخت آن نیز کمتر است. ضخامت کمتر باعث مغذ پخت شدن استیک هم خواهد شد؛چنانچه در مواردی مشاهده شده است به دلیل ضخامت بالای گوشت،پخت بطور کامل صورت نگرفته و بخشی از مواد غذایی خام مانده است.

باربیکیو خانگی

کاربرد گریل برقی خانگی در تهیه غذای رژیمی

برای پخت انواع مواد غذایی بدون روغن و رژیمی میتوانید روی کاربرد گریل خانگی حساب کنید. باتوجه به اینکه صفحات چدنی محصول دارای روکش تفلن نچسب میباشند،امکان پخت انواع گوشت،مرغ و سبزیجات بدون نیاز به روغن وجود دارد. از این رو میتوانید از این دستگاه بعنوان یک محصول پخت و پز رژیمی نیز بهره ببرید.

آشنایی با دستگاه گریل-سرخ کن

اخیرا دستگاه های پخت چند منظوره روانه بازار شده که کاربرد گریل و سرخ کن بدون روغن را به همراه چندین برنامه جانبی یکجا دارا هستند. در زمنیه تولید این دستگاه ها کمپانی نینجا، با بهره گیری از فناوری بروز و امکانات ویژه، دستگاه های بینظیری را طراحی کرده که هم میتوان بعنوان دستگاه سرخ کن بدون روغن از آن بهره برد و هم قابلیت گریل و کبابی کردن دارند.

امکان پخت استیک گوشت،مرغ،ماهی و…به بهترین شکل ممکن و با بافت دلخواه شما در سرخ کن و هواپز نینجا وجود دارد.

بهترین سرخ کن و گریل نینجا مدل AG551

همچنین یکی از دستگاه‌های جذابی که قابلیت و کاربرد گریل را نیز شامل می‌شود، سرخ کن بدون روغن تفال مدل EY801 بوده که به دستگاه هواپز دوکاره نیز شناخته می‌شود. این محصول بر پایه سرخ کن طراحی شده اما در کنترل پنل خود، یک بخش جداگانه برای برشته و کبابی کردن مواد غذایی بصورت آبدار و خوش طعم را دارد.

آموزش تمیز کردن صفحات باربیکیو خانگی

پس از استفاده و خاموش کردن دستگاه گریل،منتظر بمانید تا صفحات چدنی بطور کامل خنک شود و به دمای محیط برسد. با یک اسفنج نرم و مقداری مایع ظرفشویی،به سادگی لکه ها و غذاهای به جا مانده را از روی صفحه جدا کرده و شستشو دهید. برای شستشوی صفحات حتما آنها را به کمک دستیگره های موجود در کنار صفحه،از محصول جدا کنید و سپس اقدام به تمیز کردن کنید. به یاد داشته باشید که تمیز نکردن صفحات موجب کاهش کیفیت تفلون و در نهایت چسبندگی بیش از حد مواد غذایی خواهد شد.

بهترین دستگاه گریل برقی خانگی کدام است؟

بطورکلی کاربرد گریل در سه نوع دستگاه وجود دارد که میتوانید آن را تهیه کنید. نوع اول دستگاه گریل(باربیکیو برقی)بوده که تک کاره است و تنها برای یک عملکرد طراحی شده است. نوع دوم استفاده از قالب های گریل دستگاه ساندویچ ساز چند کاره است. و نوع سوم که در برندهای نینجا و نوتریکوک دیده می‌شود، دستگاه سرخ کن و گریل بوده که قابلیت‌های چندگانه‌ای برای پخت دارند. برای شناخت بهترین دستگاه های گریل آپارتمانی و بررسی قیمت هر مدل، پیشنهاد می‌کنیم بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بهترین مارک گریل برقی آپارتمانی

گریل ساندویچ ساز

گریل کردن با دستگاه ساندویچ ساز چند کاره

مزایا،معایب و کاربرد دو نوع گریل

  • معمولا قیمت ساندویچ ساز چند کاره نسبت به دستگاه گریل مناسب تر است.
  • توان دستگاه گریل بالاتر بوده و قاعدتا پخت بهتر و سریع تری دارد.
  • جنس و ضخامت صفحات گریل بهتر از ساندویچ ساز است.
  • دستگاه باربیکیو خانگی(گریل)بطور تخصصی برای این کار طراحی شده است.
  • باربیکیو برقی دارای تنظیمات حرارت دهی و امکانات جانبی است.
  • برای پخت در مهمانی ها،استفاده از ساندویچ ساز به هیچ وجه توصیه نمیشود.

جمع بندی

خیلی ساده و مختصر بگوییم: اگر به دنبال یک باربیکیو توانا با عملکرد پخت بالا هستید،پیشنهاد ما خرید دستگاه گریل است. پخت استیک و برشته کردن گوشت و مرغ با این دستگاه بهتر و سریع تر میباشد.

اگر کاربرد گریل را تنها برای استفاده های دیر به دیر میخواهید(استفاده مداوم ندارید) و دوست دارید در هزینه های خود صرفه جویی کنید،میتوانید به سراغ مدلهای ساندویچ ساز چند کاره بروید. برای داشتن یک دستگاه تخصصی باتوانایی و عملکرد بالا،قعطا خرید گریل برقی خانگی پیشنهاد میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *